DTM je v krizi – přesto si dovolilo vedení Mercedesu použít v sobotním závodě týmovou režii. Jaká to rána pod pás těm, kteří tento šampionát a sport chtějí zachránit! V neděli sprchlo, na čož Hungaroring nebyl konstruován a podnik jen těsně unikl katastrofě…
Sobota: Může si DTM dovolit týmovou režii?
Těžko posoudit, co přimělo zodpovědné DTM kolem Gerharda Bergera k tomu, startovat i roku 2018 na Hungaroringu, této nepovedené trati v Niemandslandu motorismu za Budapeští. A tak se trojice výrobců BMW-Audi-Mercedes v tomto složení naposledy prezentovala hrstce fandů v pusztě…
Sobotní kvalifikace vyšla nejlépe Paulovi di Restovi (Mercedes) před Nico Müllerem (Audi), Lucasem Auerem (Mercedes) a René Rastem (Audi), který měl po své těžké nehodě na Lausitzringu znovu k dispozici svůj opravený stroj. Favorité Paffett a Glock dosáhli jen 9. a 16. času.
Bývalý pilot F1 hned po startu šikovně blokoval mladého Müllera, před kterého se na čas dostal i druhý Mercedes Auera. Z prvního kola se špička ovšem vrátila v pořadí di Resta, Müller, Auer, Mortara a Rast. Zúčastnění věděli, že Ecclestoneova zatáčkovitá kreace z asfaltu neumožňuje předjetí a proto již po 1. kole zavítalo několik pilotů k předepsané výměně pneumatik. Z této taktiky těžil především rychlý Auer: Když totiž krátce před poločasem měnili i di Resta s Müllerem, ocitl se malý Tirolák ve vedení! Synovec Gerharda Bergera si poté zdánlivě jistě pádil směrem zaslouženého triumfu, když do sportovního dění zasáhla týmová režie: Auer musel di Restu pustit před sebe, což poslušně provedl. Za oběma Mercedesy projely cílem Audiny Müllera a Rasta, Gary Paffett si za Mortarou dojel pro cenné body za 6. místo.
Černý den zažila značka BMW: Ani jeden z jejích pilotů nestačil na top 10 a Timo Glock proto v celkové tabulce poněkud ztratil na Paffetta. To ale beztak nebylo hlavním tématem. V paddocku šlo hlavně o to, jakou sportovní hodnotu tento závod vůbec měl. Manipulovat po velkém duelu Glock-Paffett na úvod sezony v Hockenheimu již při třetím podniku sezony výsledek, to bylo i na šéfa organizace DTM, Gerharda Bergera moc: „Tak tohle opravdu nejde! Nejsme tu přeci proto, abychom publiku prezentovali show-závody! Diváci si nekupují vstupenky nebo nezapnou televizi, aby viděli auta úmyslně zpomalit…“ A také komentátor SAT1, bývalý šampion Timo Scheider (v zásadě placený za to, aby DTM vychvaloval) se nemohl udržet a označil akci za „Scheisse!“
Sobota na Hungaroringu, to byl pro DTM nepěkný den, který jí jistě nepomohl v cestě za zajištěnou budoucností. Neděle neměla být lepší…
Sobotní výsledek:
- Paul di Resta, Mercedes
- Lucas Auer, Mercedes
- 3. Nico Müller, Audi
- Rene Rast, Audi
- Edoardo Mortara, Mercedes
- Gary Paffett, Mercedes
Neděle: Málem tragické trapnosti v boxech
Vozy Mercedes naprosto ovládly nedělní kvalifikaci a v pořadí Auer, Wehrlein, di Resta, Mortara a Paffett obsadily prvních 5 míst startovního roštu. Šťouralové si tedy mohli klást otázku, jaké pořadí si Untertürkheimská režie připravila tentokrát?“ Nejlepším konkurentem byl 6. Rast (Audi), před Mortarovým Mercedesem a Glockovým BMW.
Slunce nad Hungaroringem přivítalo o něco více fandů, než předešlý den. Tmavé mraky na obloze při tom dávaly naději, že déšť zabrání podobnému procesí soboty. Zabránil – a jak!
Na startu nedal Auer ostatním šanci k útoku a hájil s bravurou svou 1. pozici před šampiony Wehrleinem, di Restou, Mortarou a Paffettem. Za nimi ztratil Glock (zdánlivě) všechny naděje na body hodinami ve 2. zatáčce, do kterých ho poslal Müllerův šťouchanec.
Ve 4. kole se déšť postaral o konec normality v DTM: Beznadějné vozy BMW ihned riskovaly přezutí na pneumatiky do deště, zatímco špička pokračovala na slickách. Wehrlein se posunul před Auera a byl to právě Rakušan, kdo jako první z lídrů také zamířil do boxů. To již byla boxová ulička dokonale mokrá a betonový pruh před garážemi se stal za těchto podmínek nebezpečnou kluzkou pastí. Auer neubrzdil svůj Mercedes včas a narazil do pilíře garáže, přičemž rozdrtil lýtko jednomu maršálkovi! To byl jen začátek série nepovedených pit-stopů, které jen o vlásek nedopadly tragicky. Mortara se zastavil jen o nádrž čerpání a porazil ji, Bruno Spengler pokosil své čekající mechaniky jako kuželky… Výsledkem byly 3 zlomené nohy, několik lehce zraněných a – přerušení závodu! Z toho vyplývá poznatek: Na „ultramoderním“ autodromu Grand Prix v Maďarsku se tedy nedá závodit za deště…
Déšť hned na to ustal a záležitost zůstala naštěstí jen nepovedenou komedií. Po úklidu boxů se startovalo za Safety Carem již jen do sprintu na 25 minut v pořadí Wehrlein, Paffett, Juncadella, Müller a Green – všichni jmenovaní ale věděli, že vlastně prohráli: Závod byl oficiálně přerušen ještě, než byli v boxech a proto měli svou předepsanou zastávku teprve před sebou. Najednou se tedy vše otočilo a ještě dopoledne konkurenceneschopné BMW byly díky brzským stopům na koni. Když vyfasovaly rychlejší Mercedesy a Audi nové pneumatiky, byly ztrázu mnichovské vozy v pořadí Wittmann, Glock, Eng, Eriksson v čele! Ve zbývajících 10 minutách dokázali armádu BMW narušit jen Rockenfeller a di Resta, kteří se prodrali na pozice 4. a 5.
Marco Wittmann tedy slavil nanejvýše nečekané a lichotivé 10. vítězství své kariéry a Timo Glock znovu převzal od Garyho Paffetta vedení v šampionátu. Mistrovství pokračuje 24.06.2018 svým ukázkovým podnikem na Norisringu v Norimberku.
Nedělní výsledek:
- Marco Wittmann, BMW
- Timo Glock, BMW
- Philipp Eng, BMW
- Mike Rockenfeller, Audi
- Paul di Resta, Mercedes
- Joel Eriksson, BMW
Stav šampionátu po 3 podnicích:
- Timo Glock 90 b.
- Gary Paffett 79 b.
- Paul di Resta 67 b.
- Lucas Auer 57 b.
- Marco Wittmann 51 b.
Text a foto: Roman Klemm