Formule 1 na přelomu června a července, to není jen Le Castellet, Red Bull-Ring a Silverstone. Méně informované pozorovatele možná překvapí, že královna motorsportu v tomto období po letech znovu zavítala i do Čech: V Mostě se jel 3. podnik FIA Formula 1 Masters pro vozy ze 70tých let – tedy z období, které znalci považujé za skutečně zlaté.
Šampionát před Mostem již hostoval v Imole a Brands Hatchi. Dle očekávání se na sever Čech bohužel nevypravilo tolik účastníků, jako do Itálie nebo Anglie a v boxech autodromu se proto ztrácel jen tucet zmíněných skvostů. Kvalitě závodů, které v sobotu a v neděli předvedly to ovšem nemělo ubrat.
V kvalifikaci pro sobotní závod se dle očekávání prosadil favorizovaný profík Nick Padmore na Williamsu FW07C z roku 1981, Angličan ale dobře věděl, že mu hned po boku do budoucna vyrůstá velký soupeř: Druhého času totiž dosáhl mlaďoučký krajan Matteo Ferrer-Aza, který si Most vybral pro svůj debut ve Formuli 1. Ferrer-Aza byl ještě nedávno špičkovým talentem britských juniorských tříd a chce hledat štěstí v historickém sportu.
Svůj Ligier JS11 ze sezon 1979/1980 kvalifikoval hned vedle Padmora. Byl při tom s přehledem rychlejší, než ostřílení borci historické scény jako Katsu Kubota (Lotus 91), Steve Hartley (Arrows A4), nebo úřadující mistr Max Smith-Hilliard (Fittipaldi F5A). Zbytek nadmíru zajímavého pole kvalifikovaných tvořili Gregory Thorton (Lotus 77), Jamie Constable (Tyrrell 011), Jason Wright (Shadow DN8), Vincent Rivet (March 811), Paul Tattersall (Ensign N179) a Andy Wolf (Shadow DN5).
První závod víkendu se stal snadnou Padmoreho kořistí. Ferrer-Aza se teprve seznamoval se svým vozem a nedokázal rychlý Williams udržet. V cíli byl pohledný Gitanes-Ligier po 17 kolech o 7s za vítězem. Již půlminutovou ztrátu měl 3. Steve Hartley na Arrowsu.
Velkou show si pole 9 vozů (Tattersallův Ensign a Wrightův Shadow zůstaly v boxech) připravilo na neděli. Po startu vedl Smith-Hillard (Fittipaldi), za několik kol hezkého duelu se ovšem do čela dostal Padmore. Ano, i tentokrát měl vyhrát vůz, se kterým se roku 1981 snažili Jones s Reutemannem, neměl to ale zdaleka tak lehké, jak o den dříve: Z „hloubi pole“ se na něj totiž valilo modré nebezpečí Ferrer-Azova Ligieru. Mladík směl vyrazit jen ze 7. místa, neustále zrychloval a „pojídal“ soupeře po soupeři. K dobru mu při tom přišla i Safety-Car fáze po nehodě Wolfa s Kubotou. Závod měl strhující finiš, při kterém Padmora zachránila pouze cílová vlajka. Ferrer-Aza tentokrát dojel s odstupem pouhých 1,4s. O 3. místo téměř celý závod zábavně bojovali Smith-Hillard, Thorton, Constable a Hartley. Prvních 6 dojelo v odstupu 9,8s!
Odvážnému mosteckému pořadateli lze jen přát výdrž a větší startovní pole do budoucna (také v ostatních historických třídách programu MastersGP nenastoupilo více vozů). Kolem 8.000 fandů, kteří našli cestu na motodrom letos, by se jistě i roku 2019 rádo vrátilo.
Výsledek sobotního závodu F1 v Mostě:
- Nick Padmore, Williams
- Matteo Ferrer-Aza, Ligier
- Steve Hartley, Arrows
- Katsu Jubota, Lotus
- Gregory Thorton, Lotus
- Jamie Constable, Tyrrell
Výsledek nedělního závodu F1 v Mostě:
- Nick Padmore, Williams
- Matteo Ferrer-Aza, Ligier
- Max Smith-Hilliard, Fittipaldi
- Gregory Thorton, Lotus
- Jamie Constable, Tyrrell
- Steve Hartley, Arrows
Text a foto: Roman Klemm