Motorsport Monday CZ
  • HOME
  • Formule
  • Cestovní vozy
  • Rallye
  • Ostatní
No Result
View All Result
  • HOME
  • Formule
  • Cestovní vozy
  • Rallye
  • Ostatní
No Result
View All Result
Motorsport Monday CZ
No Result
View All Result

Matteo Ferrer-Aza: Sny o velké kariéře vzaly za své, když jsem zjistil, že je to o penězích a politice

Při letošní Grand Prix Monaco Historique se v doprovodu dřívějšího konstruktéra F1 Johna Gentryho se zájmem potuloval paddockem nenápadný mladík. „To je Matteo. Právě si koupil auto F1, se kterým bude debutovat za pár týdnů v Mostě. Škoda, že tam nebudu,“ představil mi ho Gentry. „Do Mostu jedu, tak se na něj mrknu,“ slíbil jsem s radostí Gentrymu. A bylo nač mrkat…

Podnik Most Historic 2018 byl pro každého fandu jistě hezkým zážitkem. Také debutant Matteo Ferrer-Aza asi na víkend na severu Čech nikdy nezapomene: Se svým Ligierem-Ford JS11 tam totiž opravdu „válel“. V sobotním závodě ho zkušený Nick Padmore na Williamsu ještě dokázal o 8s porazit, v neděli ale už sahal Ferrer-Aza po vítězství. Padmoreho tentokrát zachránila jen šachovnicová vlajka , kdyby závod trval jen o kolo déle, stal by se kořistí rozjetého francouzského vozu…

Kdo je závodník Matteo Ferrer-Aza a co Tě zaválo do historického sportu?
Jako každý mladý pilot jsem snil o kariéře ve Formuli 1 nebo IndyCarech. Mým cílem bylo, stát se profesionálem a můj postup se tímto směrem „normálně vyvíjel“. Začal jsem ve Formuli-BMW, v letech 2013 a 2014 jsem jezdil britský šampionát F-Renault a skončil jsem celkově třetí. Poté jsem postoupil do evropské divize F-Renault-Alps. Mým plánem bylo, jezdit o sezony 2016 ve Formuli 3. Hned první test mne ale odradil. Viděl jsem, že Formule 3 (Spanish Open) je jenom o penězích a o politice. Měl jsem podepsat u týmu s pěti vozy a 30 mechaniky, což se mi nezdálo. Najednou jsem ztratil všechno mé nadšení pro moderní sport. Už mi nedopřával uspokojení a ani aktuální Formule 1 na mne již vlastně přestala mít lákavou působivost.

Už koncem roku 2015 jsem si začal pohrávat s myšlenkou, zkusit to v historické Formuli 1 a začal jsem trávit více času v těchto kruzích. Měl jsem i trochu zkušeností s moderním závodním Porsche Carrera, jehož jízdní vlastnosti mne příliš nenadchly, když jsem ale směl koncem roku 2016 vyzkoušet Alfu Giulia GTA z roku 1969, nebo dokonce senzační Shelby GT, hned jsem poznal, že starší vozy jsou pro mne to pravé!

Začátkem sezony 2017 jsem měl možnost startovat na Novém Zélandě v jejich Historickém Festivalu u Aucklandu na Reynardu Formule Atlantic z roku 1993 a hned jsem se do něj zamiloval. Kostky byly vrženy: Tímto směrem se vydám.

Tak tedy historická Formule 1…
Ano. S tátou  a poradci jsme nějaký čas hledali dobrý vůz a v únoru letošního roku jsme se rozhodli investovat do monopostu, který nejen že sliboval sportovní úspěchy, byl současně i sběratelskou lahůdkou stoupající hodnoty. Restaurátor Rob Hall viděl tento Ligier JS11 v Paříži a radil nám ke koupi. Byl ve velmi dobrém stavu, připraven závodit. Dostali jsme k němu i hromadu náhradních dílů. Na tuto koupi se díváme i jako na rodinnou investici, kterou samozřejmě nesmím zničit.

Kdo připravuje Tvůj vůz a do jaké míry se o něj staráš sám?
Přípravu převzali specialisté firmy Hall & Hall. Ten vůz je vlastně z velké části nový. Z originálu, jenž před 40 lety nasazoval tým Guye Ligiera zůstalo vlastně jen šasi, části bočnic a přední ochranný oblouk. Já sám nemám moc velké technické znalosti. Studoval jsem jen 1,5 roku na technickém college, než jsem začal profesionelně závodit.

Co víš o historii Tvého vozu?
Jedná se o první šasi série JS11 a bylo postaveno koncem roku 1978. Závodili s ním jak Jaccques Laffite, tak i Patrick Depailler a Jacky Ickx. Jeho nejlepším výsledkem bylo 3. místo při Velké ceně Francie roku 1980. Pak byl dlouho součástí sbírky, než s ním Pierre-Alain France začal v letch 2015-2017 opět závodit. Nastoupil ale jen do pěti podniků, naposledy minulý rok v Magny Cours.

Jak jsi se na debut ve Formuli 1 připravoval a proč se odehrál až relativně uprostřed roku v Mostě?
Jako trénink jsem si koncem minulé sezony dal jeden závod nizozemského šampionátu Formule-Ford, to stačilo. Proč jsme nastoupili až v červnu, má jisté důvody: Motor byl u ladiče Richardsona a šasi muselo být podrobeno crack testu. Vůz byl nakonec hotov teprve týden před Mostem. Před prvním tréninkem tady jsme de facto netestovali. Absolvoval jsem s vozem jen 30minutový shake down. Debutovat právě zde má i své výhody: Věděl jsem, že tu nastoupí menší pole a mám tak na trati více místa na to, abych se s vozem spřátelil. Je to tu pro mé účely vlastně optimální.

Jak hodnotíš svůj první víkend coby pilot Formule 1?
Jsem překvapen, jak rychle jsem si na auto zvykl. V kvalifikaci mi na nejrychjlejšího Padmoreho scházely jen 1,5s, což není mnoho. Tahle scéna je přesně taková, jak jsem si ji představoval. Výborně organizované podniky a dobrá konkurence. Přesto vše probíhá ve velmi přátelské atmosféře. Mazáci mne přijali dobře.

Před měsícem jsi se při Monaco Historique procházel paddockem. Debutoval by jsi i tam, kdyby byl vůz včas hotov?
Samozřejmě. Nemám před tím okruhem strach.

Myslíš za jízdy někdy na to, v jakém voze to právě sedíš, kdo už ho řídil před tebou  a po jaké historicky významné trati právě jedeš?
Vím, na co myslíš. Historie závodů mne velmi zajímá a mám o ní přehled – při závodě se ale ničím nenechám rozptýlit.

Hovořil jsi o tom, že akvizice tohoto Ligieru byla rodinná investice. Každá nehoda může mít katastrofální následky. Kolik procent z vozu ždímeš?
Jistě, rozbít ho nechci, jsem ale závodník a jezdím proto jen na 100%. Ano, tahle auta nejsou tak bezpečná, jako dnešní konstrukce – strach ale nemám. Se strachen nesmíš závodit.

Co je tvůj další program letošní sezony?
Chci na každý pád nastoupit v rámci Grand Prix Velké Británie, při Classics v Silverstone, v Laguně Seca, Dijonu a Spa.

A dál..?
Mým cílem je, prosadit se v historické scéně a vydělávat ježděním peníze, jako například Nick Padmore. Rok 2018 je i z finančního hlediska testem. Uvidíme, co bude stát a příští sezony se chci zúčastnit naplno, aniž bych nějaký závod vynechal.

Text a foto: Roman Klemm

Předchozí článek

Mistrovství Slovenska v závodech automobilů do vrchu

Další článek

Formule 4 z Hockenheimringu na stanici SPORT 5

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reklama
reklama
reklama
reklama
  • HOME
  • Kontakt
  • Zásady cookies (EU)

Copyright © 2022 Motorsport Monday CZ, All Rights Reserved

No Result
View All Result
  • HOME
  • Kontakt
  • Zásady cookies (EU)

Copyright © 2022 Motorsport Monday CZ, All Rights Reserved

Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Nutné Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}