Motorsport Monday CZ
  • HOME
  • Formule
  • Cestovní vozy
  • Rallye
  • Ostatní
No Result
View All Result
  • HOME
  • Formule
  • Cestovní vozy
  • Rallye
  • Ostatní
No Result
View All Result
Motorsport Monday CZ
No Result
View All Result

Ve Spa si připoměl Jacky Ickx 50leté výročí svého prvního vítězství v Grand Prix

Pořadatelé letošní Velké ceny Belgie měli pro fandy a pamětníky připravený zvláštní bonbónek: Po největším jezdci své země, Jacky Ickxovi pojmenovali zatáčku vedoucí k táhlému zákrutu Blanchimont a Ickx měl třemi demonstračními koly v monopostu Ferrari 312 připomenout své první vítězství při Grand Prix Francie v Rouenu-Les Essarts před 50 lety.

Ve Spa byli lidé, pro které tato událost znamenala opravdový vrchol víkendu: Nic proti jistému nadání pánů Vettela a Hamiltona, vyhrát jak ve Formuli 1, tak i v Le Mans, Can-Am a Dakaru – to se jim nikdy nemůže podařit a proto je nelze postavit na stejný stupeň s dnes 73letým rodákem z Brusselu. Mimo to je geniální Ickx vedle Henriho Pescarola, Jackieho Stewarta, Jackieho Olivera a Alexe Solera-Roiga jedním z již jen pěti žijících akrobatů volantu, kteří se roku 1970 zúčastnili poslední Velké ceny na původním 14km dlouhém vražedném okruhu Spa, kterou vyhrál Pedro Rodriguez nepochopitelným průměrem 241km/h.

Stejně tak jako Spa, nebyl roku 1968 okruh u Rouenu permanentní závodní tratí. Pořadatel pro víkend jednoduše uzavřel několik silnic pro běžný provoz – a už se mohlo závodit. O body mistrovství světa se v Rouenu jelo mezi lety 1952 a 1968 jen pětkrát. Dráha vedla podobně jako Spa kopcovitou zalesněnou krajinou. Ročník, který vyhrál Ickx byl tedy posledním na této trati a Jochen Rindt si zajistil pole-position průměrem 202 km/h. Formule 1 tehdy měla podobný problém jako dnes: nedostatek účastníků. Do lesů kraje Les Essarts jich přijelo jen 18 a Jackie Oliver zničil svůj Lotu již v tréninku natolik, že nemohl do závodu vyrazit. Přesto skrývaly boxy zajímavou novinku: Nový vůz Honda RA302 se vzduchem chlazeným 8válcem v zádi.

Z tragických důvodů neměla tato Velká cena zůstat v paměti jen díky triumfu Ickxova Ferrari 312, ale především kvůli smutnému osudu výše zmíněného japonského vozu a jeho jezdce. Jednička Hondy, John Surtees novinku zkoušel a došel k závěru, že je RA302 pro závod ještě příliš nevyzrálý. Startoval proto s osvědčeným 12válcem RA301 a Japonci se rozhodli, že debut nové kreace provedou s populárním Jo Schlesserem v kokpitu. 40letý Francouz měl ohromné zkušenosti s vozy F2 a GT, svou první Grand Prix ale neměl přežít…

Při startu v 16:15h odpoledne začalo lehce mrholit a vedení se nejdříve ujal Stewart před Rindtem a Ickxem. Tehdy 23letý Belgičan však byl na podmínky sílejícího deště připraven nejlépe. Ještě behem 1. kola se do čela dostal jeho Ferrari 312 s číslem 26 a žlutými „belgickými“ pruhy. Po 60 bezchybných kolech slavil Jacky před Surteesem a Stewartem své první vítězství v Grand Prix.

Nešťastný Schlesser se ze 3. kola své první Velké ceny nevrátil. Neudržel nervozní vůz na trati a vyletěl za vysoké rychlosti do příkré stráně. Vůz se dvakrát převrátil a explodoval. Požárníci marně bojovali proti hořícímu magnésiu a 200l paliva. Pilot uhořel a jeho kolegové museli několik kol projíždět naslepo stěnou ohně a kouře na trati. Tenkrát se prostě závodilo dál…

O 50 let později usedl Ickx do Ferrari 312 znovu. Ne, nejednalo se přesně o stejné šasi, jakému tehdy v Rouenu „začala růst křidélka“. Ve Spa roku 2018 si Belgičan zajezdil v novějším typu 312B, se ketrým vyhrál Regazzoni v Monze 1970. Majitel vozu Paolo Barilla ovšem přistoupil na to, že vůz polepili žlutými pruhy jako tehdy v Rouenu…

Text a foto: Roman Klemm

 

Předchozí článek

Další závod F2 v Monze: Charouz Racing System měl k bodům hodně blízko

Další článek

Formule 2 v Itálii: „Russian Time“ v Monze

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reklama
reklama
reklama
reklama
  • HOME
  • Kontakt
  • Zásady cookies (EU)

Copyright © 2022 Motorsport Monday CZ, All Rights Reserved

No Result
View All Result
  • HOME
  • Kontakt
  • Zásady cookies (EU)

Copyright © 2022 Motorsport Monday CZ, All Rights Reserved

Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Nutné Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}