Motorsport Monday CZ
  • HOME
  • Formule
  • Cestovní vozy
  • Rallye
  • Ostatní
No Result
View All Result
  • HOME
  • Formule
  • Cestovní vozy
  • Rallye
  • Ostatní
No Result
View All Result
Motorsport Monday CZ
No Result
View All Result

WEC ve Spa: Fernando Alonso se prosadil ve sněhu, mlze a krupobití!

Ardeny, ve kterých krásný závodní okruh Spa-Francorchamps leží, jsou známé pro vrtochy počasí – to, co tam minulý víkend zažil světový šampionát vytrvalostních závodů WEC ovšem nepamatovali ani hodně staří pozorovatelé. Ani sníh, krupobití, mlha a déšť pravidělně se střídající s krátkými slunečnými fázemi ovšem nezastavily hvězdný tovární tým Toyoty na jeho cestě k vítězství a předčasnému zisku titulu v hodnocení značek.

Světový svaz FIA si umínil, že hodnocení sezony bude vždy uzavírat její vrcholný závod v Le Mans a tak se přihodilo, že byl druhý podnik roku 2019 ve Spa-Francorchampsu zárověň předposledním závodem „Superseason 2018-2019“. Pro neutrálního okrajového diváka trochu zavádějící – o to lepší, že byla situace v tabulce relativně jasná. Na špičce shledal známé jméno: Fernando Alonso, což se po belgické 6hodinovce mělo ještě více zdůraznit. Bývalý mistr světa společně se svými týmovými kolegy Sebastienem Buemim a Kazukim Nakajimou právě tento závod před rokem vyhrál (tehdy ve Spa „Superseason 2018-2018“ začala) a stejně tak se prosadili i v zatím jediném podniku WEC tohoto roku v Sebringu.

Role favorita tedy byla jasně zadána – i když se FIA snaží jediného zbývajícího výrobce ve třídě LMP1 (Nissan, Audi a Porsche se během posledních let z předražené WEC postupně rozloučily) všemožnými způsoby přibrzdit a dát tak šanci soukromým stájím. „Šanci tu máme jen když bude pršet,“ shrnul situaci jeden z techniků rusko-francouzského týmu SMP-BR-ART. Nakonec jim proti japonskému továrnímu overkillu ale ani extrémě zlé počasí nepomohlo.

Ve zmíněné ukázkové třídě LMP1 se ve Spa přihlásilo sedm vozů, v poněkud slabších prototypech LMP2 osm a zbytek 34 přihlášek tvořily vozy GT. Za chladných ale překvapivě suchých podmínek kvalifikoval Brit Mike Conway svou Toyotu TS050-Hybrid na pole-position před sesterským vozem Buemiho a rychlým Rusem Orudževem na voze SMP-Racingu. Příslibem pro zajímavou sobotu byly relativně malé časové odstupy. „Toyoty z Kolína nad Rýnem“ měly na soukromé ruské vozy SMP a švýcarského Rebellion Racingu náskok pouhých 1-2 sekund. Nejrychlejší třídy LMP2 byla posádka G-Drive-Aurusu (Rusinov/Vergne/Van Uitert) a napínavý závod slibovala také frakce GT, ve které se všech deset vozů GT-Pro vešlo do jediné sekundy.

Počasí to s outsidery skutečně myslelo dobře: V sobotu ráno vítala účastníky 5centimetrová vrstva sněhu. Tu ovšem slunce až do poledního startu roztálo a na povel Jackyho Ickxe vedly favorizované Toyoty Conwaye a Buemiho pole do prvního kola 6hodinového dobrodružství. Dlouho ovšem sucho nezůstalo: po dvou kolech začaly padat kroupy, pak sníh, déšť a když na trať padla po čtvrthodince mlha, vyjel poprvé Safety Car. A v tomto smylu to mělo pokračovat i zbytek odpoledne! Pilotům obou Toyot se musí dát k dobru, že si ani za těchto zlých podmínek nedovolili hrubku (na které marně čekali soupeři). Po polovině závodu byl Alonsův vůz (vybaven větším přítlakem, než sesterká Toyota) v čele, na čemž nic nezměnily ani jedny lehké španělovy „hodiny“.

Úspěch Japonců přesto visel na vlásku. Krátce před poločasem totiž zastavil jejich druhý tovární vůz (Conway/Lopez/Kobajaši) s technickým problémem v boxech a jeho odstranění trvalo 5 kol. Z boje o vítězství byl tedy vyřazen a Alonsově vedoucí TS050 následovali s nebezpečným odstupem pouhého kola Alešin/Petrov/Vandoorne (SMP-BR) a Berthon/Laurent/Menezes (Rebellion). Jediná chybička v chumelenici mohla rozhodnout o prohře – nebo vítězství. Fernando Alonso, který směl převzít poslední stint ale zůstal soustředěný a asi ani nepotřeboval červenou vlajku ředitele Bruynseraedeho, který z nějakého podivného důvodů 6hodinový závod nakonec přeci jen ukončil o 12 minut dříve…

Toyota se tedy předčasně stala mistrem světa (jen Japonci sami musí vědět, jakou hodnotu tento titul má, když byl doby jen proti hrstce soukromníků) a Alonso s Buemim a Nakajimou nastoupí za měsíc do Le Mans s ohromným bodovým náskokem v hodocení jezdců.

Třídu LMP2 vyhrál s náskokem pouhých 4s vůz Dragonspeed-Oreca, s bývalými piloty F1 Pastorem Maldonadem a Anthonym Davidsonem, které podpořil poloamatér Roberto Gonzales. Ještě těsněji se až do posledních metrů bojovalo ve třídě GT, kde se nakonec s náskokem sekundy prosadil Aston Martin (Lynn/Martin) před Ferrarim (Calado/Guidi) a Porschem (Christensen/Estre).

6h ve Spa-Franchorchampsu představuje již tradičně generálku pro 24h du Mans. Letos si účastníci skutečně „užili“ všeho a v La Sarthe je už může jen málo co překvapit. Snad tropické vedro..?

Výsledek 6hodinovky WEC ve Spa:

  1. Alonso/Buemi/Nakajima, Toyota TS050-Hybrid
  2. Berthon/Laurent/Menezes, Rebellion-Gibson
  3. Aljošin/Petrov/Vandoorne, BR-AER
  4. Sirotkin/Sarrazin/Orudžev, BR-AER
  5. Jani/Lotterer/Senna, Rebellion-Gibson
  6. Kobajaši/Conway/Lopez, Toyota TS050-Hybrid
  7. Maldonado/Davidson/Gonzales, Dragonspeed-Oreca-Gibson
  8. Rusinov/Van Uitert/Vergne, Aurus-Gibson
  9. Lapierre/Negrao/Thiriet, Alpine-Gibson
    10. Tung/Aubry/Richelmi, Chan-Oreca-Gibson

Text a foto: Roman Klemm

Předchozí článek

Začala italská F4: Staněk junior dvakrát těsně pod bednou

Další článek

Wittmann a Rast vyhráli úvod „nové“ DTM v Hockenheimu

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reklama
reklama
reklama
reklama
  • HOME
  • Kontakt
  • Zásady cookies (EU)

Copyright © 2022 Motorsport Monday CZ, All Rights Reserved

No Result
View All Result
  • HOME
  • Kontakt
  • Zásady cookies (EU)

Copyright © 2022 Motorsport Monday CZ, All Rights Reserved

Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Nutné Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}